Archiwum luty 2019


lut 28 2019 Biura aranżowane z myślą o pokoleniu Z
Komentarze: 0

Jakimi biurami firmy kuszą młodych, zdolnych ludzi? W jakich miejscach chcą pracować? 

Trudności z pozyskaniem i utrzymaniem utalentowanych ludzi sprawiają, że oczekiwania pracowników dotyczące miejsca pracy stały się dla firm jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze nowej lokalizacji biurowej. Atrakcyjnie usytuowane, oryginalne i funkcjonalne biuro stanowi niewątpliwie wartość dodaną w firmie, ale przede wszystkim jest obecnie skutecznym instrumentem HR-owym. Zwiększającym szanse na zatrudnienie najzdolniejszych przedstawicieli najmłodszej generacji, która uznawana jest za mobilną i wielozadaniową, skupiającą indywidualiści, ambitne, kreatywne i niezależne osoby, dla których priorytetem jest rozwój. 

Przyjazne i funkcjonalne miejsce 

Pokolenie Z oczekuje atrakcyjnie zaaranżowanej, zróżnicowanej i wyposażonej w najnowsze rozwiązania technologiczne przestrzeni do pracy, która przede wszystkim powinna być funkcjonalna i przyjazna. Ma gwarantować dobre samopoczucie i pobudzać do kreatywnego myślenia, a także zachęcać do interakcji i współpracy. Otoczenie biura powinno zaś sprzyjać utrwalaniu zdrowych nawyków, związanych z aktywnością fizyczną i ekologią. 

Kluczowe znaczenie dla młodych ludzi ma też oczywiście lokalizacja. Najwyżej punktowane są świetnie skomunikowane miejsca, do których można łatwo dojechać z wszystkich rejonów miasta. Wzrastająca rola innowacyjności opartej na współpracy sprawia zaś, że firmy chętnie lokują biura w miejscach, które skupiają szeroką reprezentację tej samej branży.  

- Poza kosztami wynajmu i chęcią usprawnienia działalności operacyjnej firmy, kluczowym czynnikiem, który ma podstawowy wpływ na decyzję o wyborze nowego biura są oczekiwania pracowników związane z miejscem pracy. Dostęp do talentów jest dla najemców nie mniej istotny przy selekcji niż inne aspekty związane z nową lokalizacją biurową – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz. – Jeszcze nie tak dawno większość firm poszukujących powierzchni biurowych precyzowało tylko swoje oczekiwania dotyczące wielkości powierzchni, wysokości stawek czynszowych, czy kluczowych warunków umowy. Dziś wiele z nich prosi doradców o znalezienie i zaprojektowanie biura, które będzie miejscem, gdzie młodzi ludzie chcieliby pracować. Chodzi o stworzenie takiej przestrzeni, w której mogliby czuć się tak dobrze, jak w domu - dodaje Bartłomiej Zagrodnik.  

Przestrzenie wspierające kreatywność i ułatwiające relaks

Fit-out miejsca pracy ma wspierać kreatywność, ale jednocześnie także otwierać pole do relaksu w wolnych chwilach. Stąd w przestrzeniach biur spotykamy dziś takie atrakcje, jak ścianki do wspinaczki, zjeżdżalnie, pokoje do medytacji, pomieszczenia do odpoczynku, czy masażu, symulatory golfa, sale do gier wideo, czy pokoje bilardowe. 

Powierzchnia biura powinna być przestrzenią elastyczną, przystosowaną do różnych trybów pracy, a jej aranżacja iść w stronę tworzenia przestrzeni aktywnych, które można zmieniać w zależności od potrzeb w danym momencie. Mobilne ściany, lekkie meble, czy przenośne siedzenia pozwalają na przykład na szybkie wydzielenie strefy potrzebnej do dyskusji, a przy tym także inspirującej do kreowania ciekawych rozwiązań. 

Dla wygody pracowników przestrzeń powinna być zróżnicowana i służyć, zarówno pracy zespołowej,  jak i  indywidualnej pracy w skupieniu. Wyraźną tendencją jest natomiast odchodzenie od typowych open space na rzecz powierzchni dzielonej licznymi przepierzeniami, półściankami, szklanymi taflami, czy wysoką zielenią , gdzie otwarta przestrzeń skupiająca stanowiska pracy odgradzana jest strefami kuchennymi, czy salami konferencyjnymi. 

Łamanie stereotypów

Dla lepszego efektu przełamywane są przy tym często standardy tradycyjnej aranżacji biurowej i projektowane przestrzenie tematyczne, stylizowane na przykład na bibliotekę, parkiet dyskotekowy, czy kino. Klasyczny desing łamią też pojawiające się w biurowych wnętrzach murale i grafiki.  

Dobremu samopoczuciu pracowników sprzyja również zieleń, której w biurach jest teraz coraz więcej. Ma doskonały wpływ na jakość powietrza, co pozwala zmniejszyć zmęczenie i obniżyć poziom stresu. W biurach umieszczane są żywe ściany z mchem lub inną roślinnością, płaszczyzny z zieleni dzielące przestrzeń, a dziedzińce i tarasy na dachach obsadzane nawet wysokimi drzewami i urozmaicane elementami małej architektury z wykorzystaniem wody. 

Niebagatelną rolę dla sprzyjającej aury odgrywa też światło i dźwięk. Projektowana przestrzeń powinna w pełni zaspokajać wymagania zespołu odnośnie akustyki i naświetlenia pomieszczeń, które są niezwykle ważnymi parametrami, decydującymi o ogólnym zadowoleniu pracowników. Dla komfortu pracujących biuro powinno być wyposażone w cichy sprzęt i ergonomiczne meble. 

Szerokie spektrum udogodnień i inicjatywy integracyjne

Z doświadczeń specjalistów  Walter Herz wynika, że w projektowanie nowych biur pracodawcy coraz częściej angażują pracowników, którzy podejmują decyzję, co do niektórych rozwiązań, które widzieliby w nowej przestrzeni. W tym celu najczęściej organizowane są warsztaty i wywiady w firmie by ustalić zakres indywidualnych potrzeb członków załogi i tym samym rzeczywiste wymagania firmy związane z poszukiwaną powierzchnią.  

Kluczową rolę w odpowiednim przystosowaniu budynków do dzisiejszych wymagań najemców i pracowników odgrywają też sami deweloperzy. Nowoczesne biurowce projektowane są tak by oferowały wszystkie cechy inteligentnych budynków i udogodnienia zwiększające komfort użytkowania. Ich właściciele na tym jednak nie poprzestają, starają się czynnie uczestniczyć w życiu najemców. Firmy zarządzające biurowcami często organizują różnego rodzaju eventy i imprezy integracyjne, których celem jest nawiązanie relacji między najemcami i ich pracownikami. Urządzają pokazy, warsztaty, wieczory tematyczne, czy zajęcia sportowe na terenie budynku, a nawet maratony gier. 

Ponadto, udostępniają praktyczne aplikacje, ułatwiające komunikację wewnętrzną i informujące o podejmowanych inicjatywach. Dzięki takim rozwiązaniom mobilni przedstawiciele najmłodszego pokolenia mogą za pośrednictwem smartfona korzystać z różnych udogodnień w budynkach, składać rezerwacje i zamówienia, czy zdobywać bieżące informacje związane z miejscem pracy.

Największym uznaniem cieszą się niewątpliwie kompleksy biurowe oferujące szereg dodatkowych usług towarzyszących, jak centra konferencyjne, restauracje ze zdrową żywnością, kawiarnie, gabinety stomatologiczne, fitness cluby, czy przedszkola. W otoczeniu, których znajdują się liczne sklepy, banki, poczta, pralnia, salony urody, punkty usługowe, itp. Takie usytuowanie zapewnia bowiem możliwość załatwienia bieżących potrzeb w drodze do pracy.  

 

Autor: Walter Herz

 

dompress : :
lut 27 2019 O ile poszły w górę ceny gruntów pod...
Komentarze: 0

O ile wzrosły ceny gruntów inwestycyjnych w ostatnim czasie? Jaki udział w całości nakładów na realizację inwestycji mieszkaniowych ma koszt zakupu ziemi? Czy rosnące stawki na rynku gruntów przełożą się na ceny mieszkań? Sondę prezentuje serwis nieruchomości dompress.pl. 

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

 

Jeśli chodzi o ceny gruntów, poziom ich wzrostu zależny od konkretnej lokalizacji. W najpopularniejszych dzielnicach największych miast można znaleźć grunty, których cena w ciągu roku wzrosła o kilkadziesiąt procent. Trudno jednak wskazać uśredniony udział kosztu zakupu gruntu w całkowitym koszcie inwestycji. Zupełnie inaczej kształtuje się on dla działek zlokalizowanych w centrach miast, gdzie istnieje możliwość realizacji intensywnej zabudowy, a inaczej dla gruntów na obrzeżach, często bez niezbędnej infrastruktury, gdzie przeważa zabudowa kameralna. Niemniej, należy zaznaczyć, iż ceny działek rosną nieprzerwanie od kilku lat i obecnie osiągnęły poziom sprzed ostatniego kryzysu. Oczywiście jest to jeden z elementów, który ma istotny wpływ na wzrost cen mieszkań w ostatnim czasie.

 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie, ponieważ procentowe wyliczenia zależałyby w tym przypadku od wielu czynników, przede wszystkim lokalizacji, czy szybkiej możliwości realizowania inwestycji. Wartość gruntu w budżecie inwestycji stanowi najczęściej udział od 10 proc. do 30 proc.

 

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

W ciągu ostatniej dekady udział gruntów w strukturze kosztów wzrósł dwukrotnie. W przeszłości udawało nam się realizować projekty deweloperskie, gdzie koszt gruntu w relacji do przychodu nie przekraczał nawet 5 proc. Na chwilę obecną zauważany jest wzrost cen ziemi do prawie 20 proc. Posiadamy bogaty bank gruntów na ponad 5000 mieszkań, co zabezpiecza nasze potrzeby na kolejne 3 lata.  Bezustannie jednak poszukujemy nowych działek, choć jesteśmy selektywni w podejmowaniu decyzji zakupowych.

 

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

 

Obserwowany przez nas stały wzrost cen gruntów wynosi od 20 proc. rok do roku dla terenów przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną do 100 proc. w przypadku dobrze zlokalizowanych parceli przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną. Obecnie koszt nabycia gruntu w przeliczeniu na 1 mkw. nowego mieszkania w popularnej lokalizacji we Wrocławiu wynosi 800-1200 zł netto.

 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

 

Oszacowanie wzrostu cen działek, na których można zrealizować inwestycje deweloperskie jest trudne ze względu na to, że są to pojedyncze grunty o dużej powierzchni w bardzo różnych lokalizacjach. To co jest dla nas miarodajne to wielkość marży, czyli zarobku deweloperów, który pozostaje po zakończeniu realizacji inwestycji. Kiedy koszty budowy i zakupu działek rosną, siłą rzeczy marża spada.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

 

W ostatnich latach grunty podrożały o kilkadziesiąt procent. Oczywiście przekłada się to na koszty inwestycyjne w sposób bezpośredni. Dość powiedzieć, że w zależności od segmentu rynkowego cena działki  może stanowić kilkadziesiąt procent kosztów projektu deweloperskiego.

 

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla 

 

Budowanie banków ziemi jest procesem ciągłym. Część gruntów kupowana jest z przeznaczeniem pod inwestycje w odległej przyszłości, czasem okazyjnie. Grunty stanowią podstawę stabilności biznesu deweloperskiego i strategii rozwoju przedsiębiorstwa na rynku. Trudno jest porównywać grunty kupowane w różnych okresach koniunktury gospodarczej. Są dzielnice, w których cena gruntów wzrosła nawet dwu i trzykrotnie. Problemem jest jednak określenie punktu odniesienia, do którego wzrost ten mamy mierzyć. Są też parcele wystawiane na sprzedaż, w przypadku których organizowanych jest wiele przetargów, ale nie znajdują nabywców. Dotyczy to między innymi terenów, gdzie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, albo istnieje duże ryzyko, że decyzja o warunkach zabudowy będzie rozbieżna z oczekiwaniami dewelopera. Ostateczne ceny dla danej dzielnicy kształtuje rynek, dlatego udział gruntu w strukturze kosztów nie jest stały.

 

Izabela Płóciennik, manager ds. nieruchomości mieszkaniowych w Antczak Residential 

 

W tej chwili na ceny mieszkań wpływają głównie trzy czynniki: ceny gruntów, wzrost cen materiałów budowlanych oraz rosnące koszty pracy. Dlatego kluczem do realizacji inwestycji pozostaje aspekt generalnego wykonawstwa. Paradoksalnie, kłopoty z wykonawcami wspierają mniejszych deweloperów, szczególnie tych wywodzących się właśnie z budowlanki. To doświadczenie daje im rynkową stabilność.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

 

Zauważyliśmy, że grunty pod budowę mieszkań w ciągu kilku lat znacznie zdrożały. Podwyżki oscylują w przedziale 15-30 proc. W tej chwili, aby kupić atrakcyjny grunt pod zabudowę mieszkalną trzeba się solidnie postarać. Nasz zespół dobrze sobie jednak z tym radzi, czego dowodem są  nowe inwestycje w planach. Drożejące grunty niestety przyczyniają się do wzrostu cen mieszkań, ponieważ dochodzą jeszcze dodatkowe koszty, które inwestor musi ponieść, aby cały proces realizacji inwestycji przebiegał sprawnie.

 

 

Autor: Dompress.pl

 

 

dompress : :
lut 20 2019 Ile kosztują najtańsze mieszkania u deweloperów...
Komentarze: 0

W jakiej cenie oferowane są najtańsze mieszkania na rynku deweloperskim? Jaką mają powierzchnię? W których osiedlach je znajdziemy? Sondę prezentuje serwis nieruchomości dompress.pl. 

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

 W ofercie mamy mieszkania w kwocie od 3900 zł/mkw., które dostępne są w inwestycji Słoneczne Miasteczko w Krakowie. W tym projekcie można kupić lokale, których ceny całkowite zaczynają się od 200 tys. zł.  

 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

 Najtańsze mieszkania możemy zaproponować w inwestycji Wrzosowa Aleja położonej na warszawskiej Białołęce. Mieszkanie o powierzchni 30 mkw. można w niej nabyć w cenie od 199 tys. zł.

 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

 Najtańszym mieszkaniem pod względem ceny metra kwadratowego, jakie mamy w sprzedaży jest lokal o powierzchni 85 mkw. w warszawskiej inwestycji Omulewska 26, który kosztuje 6880 zł/mkw.

 

Wojciech Duda, wiceprezes zarządu w Duda Development

 Najtańsze mieszkanie w poznańskiej inwestycji Fyrtel Wilda to kawalerka o metrażu 30 mkw. w cenie 269 tys. zł. W Diasferze Łódzkiej jednopokojowy lokal o powierzchni 25 mkw. można kupić za 199 tys. zł.

 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

 Najtańsze mieszkanie, jakie mamy w ofercie to lokal o powierzchni 33 mkw. w gdańskiej inwestycji Wolne Miasto, który kosztuje 247 tys. zł. W najniższej cenie za metr kw. w tym osiedlu – 6300 zł oferujemy mieszkania o metrażu 75-78 mkw.

 

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

 W inwestycji Warszawski Świt, która zlokalizowana jest na warszawskim Targówku przy ulicy Poborzańskiej oferujemy dwupokojowe mieszkania w cenie od ponad 306 tys. zł. W projekcie Willa Ochota, usytuowanym przy ulicy Mszczonowskiej dwa pokoje kosztują od 364 tys. zł, natomiast w inwestycji Apartamenty Okopowa 59A, położonej w biznesowej części Warszawy – na Woli, ceny mieszkań zaczynają się od 10 399 zł/mkw.

 

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

 Grupa CTE oferuje najtańsze mieszkania w inwestycji Rędzińska, zlokalizowanej we wrocławskich Maślicach. Obecnie zostało nam kilka mieszkań dwupokojowych o metrażu 44-50 mkw., w cenie od 5600 zł/mkw. do 5900 zł/mkw. Domy w planowanej inwestycji o nazwie Rodzinne Żerniki będą kosztowały od 4600 zł/mkw. do 5100 zł/mkw.

 

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla 

 Najtańszym mieszkaniem w naszej ofercie jest kawalerka o powierzchni 26 mkw., zlokalizowana w inwestycji Nexo Apartamenty nad Morzem w Pucku, która kosztuje 220 tys. zł. W Gdańsku najtańsze jest dwupokojowe mieszkanie o powierzchni 47 mkw. położone na Morenie w inwestycji Zielona Aleja, za które trzeba zapłacić 368 tys. zł. W Gdyni natomiast oferujemy dwupokojowe mieszkanie o powierzchni 40 mkw. w Osiedlu Gdyńskim w cenie 296 tys. zł.

 

Izabela Płóciennik, manager ds. nieruchomości mieszkaniowych w Antczak Residential 

 W warszawskiej inwestycji Ryżowa Park najmniejsze, dostępne lokale to te typu studio, o powierzchni 31 mkw. W kaliskim Nowym Korczaku z kolei najmniejsze są lokale o metrażu około 50 mkw. Niezależnie od wielkości mieszkań, w projektach Antczak Residential zawsze stawiamy na funkcjonalność oraz maksymalne i efektywne wykorzystanie przestrzeni.

 

 

Autor: Dompress.pl

 

dompress : :
lut 14 2019 Ile kosztują lokale usługowe w inwestycjach...
Komentarze: 0

W których osiedlach deweloperzy oferują lokale usługowe? W jakich cenach je kupimy? Czy w planowanych inwestycjach przewidziane są lokale użytkowe? Sondę prezentuje serwis nieruchomości dompress.pl. 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Lokale usługowe mamy, zarówno w projektach zlokalizowanych w centrach miast, jak na przykład Bastion Wałowa w Gdańsku, czy Osiedle Kamienna 145 we Wrocławiu, jak również w inwestycjach wieloetapowych realizowanych głównie z myślą o klientach docelowych, jak Mała Praga w Warszawie, czy Srebrna w Gdańsku. W przygotowaniu są nowe inwestycje/lokalizacje, w których także zakładana jest ich realizacja, co ma wpłynąć na poprawę komfortu życia przyszłych mieszkańców. Lokale usługowe przewidujemy także w będącym już w budowie Słonecznym Miasteczku oraz planowanej inwestycji Ceglana Park w Katowicach. 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W ofercie posiadamy lokale o zróżnicowanym metrażu i przeznaczeniu. W warszawskiej inwestycji Willa Wiślana mamy 10 lokali usługowych na parterze budynku o powierzchni od 29 mkw., a w Bliskiej Woli oferujemy lokale o metrażu nawet ponad 300 mkw., które są idealne pod klub fitness, restaurację, czy sklep spożywczy. Lokale usługowe i biurowe na parterze i piętrze możemy zaproponować także w projekcie Hanza Tower w Szczecinie. Obserwujemy, że tego typu lokale cieszą się coraz większym zainteresowaniem. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W tej chwili mamy w ofercie głównie lokale użytkowe w realizowanej w Gdańsku siedmioetapowej inwestycji Wolne Miasto. Na terenie osiedla są jeszcze dostępne lokale o powierzchniach od 30 mkw. do 100 mkw. w cenie od 5460 zł netto/mkw. W Warszawie będziemy mieli wkrótce w sprzedaży lokale w dwóch inwestycjach zlokalizowanych w Śródmieściu i na Tarchominie, a obecnie mamy do zaoferowania ostatni lokal w inwestycji na Służewcu w rejonie Galerii Mokotów i urządzone biuro, w którym prowadziliśmy sprzedaż tego projektu.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Aktualnie w ofercie posiadamy lokal użytkowy w inwestycji Monte Verdi w Warszawie o powierzchni ponad 40 mkw., który usytuowany jest w ruchliwej części dzielnicy Włochy przy ulicy Popularnej 1, w miejscu idealnym dla biznesu.

Wojciech Duda, wiceprezes zarządu w Duda Development

Mamy w ofercie obecnie kilka lokali użytkowych. Ostatni gotowy lokal w inwestycji Arena Apartments kosztuje 7500 zł netto/mkw. W projekcie Fyrtel Wilda lokale usługowe są do nabycia w cenie 12000 zł netto/mkw., wiele jednak wskazuje, że już wkrótce nie będą dostępne. W planach mamy także budowę przestronnych lokali usługowych na parterze budynku, który powstanie w drugim etapie Diasfery Łódzkiej, jednak o szczegółach tej oferty poinformujemy dopiero na początku 2020 roku.

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla  

Lokale użytkowe oferujemy w budowanym w gdańskim Przymorzu apartamentowcu Tarasy Bałtyku. Mieszczą się na parterze dwunastopiętrowego budynku. W ofercie znajdzie się 10 lokali o powierzchni od 60 mkw. do 140 mkw. Ich atrakcyjność zdecydowanie podniesie usytuowanie budynku w pierwszej linii nadmorskiej zabudowy. Sprzedaż jeszcze się nie rozpoczęła.  

Izabela Płóciennik, manager ds. nieruchomości mieszkaniowych w Antczak Residential 

Lokale użytkowe są ważną częścią inwestycji deweloperskich z punktu widzenia zapewnienia ich mieszkańcom łatwego dostępu do najbardziej popularnych usług. W naszej kaliskiej inwestycji Nowy Korczak również je przewidzieliśmy. Część z nich została zaprojektowana z myślą o gabinecie lekarskim lub kosmetycznym, kolejne pod sklep spożywczy, albo oddział banku. W projekcie mamy też lokale przystosowane do prowadzenia restauracji.

 

Autor: Dompress.pl

 

dompress : :
lut 07 2019 Czy zmniejsza się metraż budowanych mieszkań...
Komentarze: 0

Czy w nowych inwestycjach projektowane są mieszkania o mniejszej powierzchni niż dotąd, by nadal były dostępne dla szerokiej grupy nabywców przy rosnących cenach za metr? Sondę prezentuje serwis nieruchomości dompress.pl. 

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Zdecydowanie nadal jest popyt na małe, kompaktowe mieszkania, widoczny w każdym segmencie rynku, zarówno w inwestycjach skierowanych do klienta inwestycyjnego, jak i poszukującego mieszkania dla zaspokojenia własnych potrzeb. Trend ten przybiera na sile, przede  wszystkim z uwagi na rosnące ceny. W kolejnych miesiącach powinien być jeszcze bardziej widoczny. Należy zaznaczyć też, że od 1. stycznia 2018 roku zmieniły się warunki techniczne, które ułatwiły projektowanie mniejszych mieszkań.

Andrzej Gutowski, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Ronson Development

Mieszkania kompaktowe to już stały element naszej oferty, dlatego nie planujemy budowy lokali mniejszych niż dotychczas. Musimy brać pod uwagę aspekty prawne, a przede wszystkim wygodę przyszłych mieszkańców. Lokale o niewielkich metrażach oczywiście nadal są ważnym elementem wielu naszych inwestycji. Popularnością cieszą się na osiedlach z segmentu popularnego, gdzie klienci kupują zazwyczaj pierwsze, własne mieszkanie, a także w lokalizacjach szczególnie interesujących klientów inwestycyjnych.

Na pewno mieszkania kompaktowe będą przeważały w naszej, nowej, warszawskiej inwestycji Ursus Centralny i w kolejnym etapie Miasta Mojego na stołecznej Białołęce. Z kolei w przypadku osiedli prestiżowych, gdzie kupowane są mieszkania docelowe, takich jak Nova Królikarnia, klienci oczekują lokali o średnich i dużych metrażach, dlatego w takich projektach mieszkań kompaktowych nie przewidujemy.

Wojciech Duda, wiceprezes zarządu w Duda Development

W tej chwili nie planujemy tego rodzaju zmian. Tworząc budynki wielorodzinne, chcielibyśmy raczej kontynuować naszą dotychczasową strategię łączenia w jednym projekcie przestronnych i niewielkich mieszkań, co pozwala nam kierować naszą ofertę do szerokiego grona nabywców o różnorodnym zakresie potrzeb.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W przygotowaniu mamy dwie inwestycje i kolejny etap projektu Wolne Miasto w Gdańsku.

Każda z nich ma ofertę dostosowaną do lokalizacji i segmentu rynku, w jakim się plasuje.

Rynek jest stabilny i w perspektywie jednego cyklu budowlanego dość przewidywalny. Nie planujemy nagłych zmian w projektach, bo nie ma ku temu powodów.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Planujemy budowę mniejszych mieszkań niż dotychczas. Tego typu lokale pojawią się w najnowszym projekcie firmy Metro Park na pograniczu Bielan i Żoliborza, w pobliżu stacji Metro Słodowiec. Oferta będzie skierowana głównie do inwestorów, a także singli i par, którym zależy przede wszystkim na przystępnej cenie całkowitej za lokal i dobrej lokalizacji.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Widząc trendy i zachowania klientów, coraz częściej kupujących mieszkania w celach inwestycyjnych, od dawna obraliśmy taką strategię. Przykładowo, w naszej, nowej inwestycji Willa Wiślana na warszawskim Tarchominie zaprojektowaliśmy dwupokojowe mieszkania o metrażu od 28 mkw.  

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla  

Obecna sytuacja na rynku: niskie stopy procentowe, wysoka zdolność kredytowa, rosnące płace sprzyjają decyzjom zakupowym. Rosnące ceny nieruchomości z naszego punktu widzenia nie są przesłanką do budowania mniejszych mieszkań. Nasza strategia polega na dopasowaniu oferty do potrzeb poszczególnych grup docelowych. Cena jest parametrem, na który składa się wiele składowych, a dla nas najważniejsze jest to, żeby każdy klient znalazł w naszych biurach w Trójmieście ofertę dopasowaną do swoich potrzeb. W związku z powyższym możemy zaproponować mieszkania w cenie poniżej 200 tys. zł, ale również komfortowe apartamenty w prestiżowych lokalizacji w kwocie przekraczającej 5 milionów złotych.     

Marcin Antczak, prezes FB Antczak

Planując nową inwestycję każdorazowo dopasowujemy metraże mieszkań do aktualnych trendów i zapotrzebowania. To dla nas podstawowe kryterium. Jeśli wzrośnie zapotrzebowanie na mniejsze lokale, będziemy to rozważać. W tej chwili jednak takich ruchów nie planujemy.

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

Obserwujemy kierunki rozwoju rynku i analizujemy różne scenariusze konstruowania oferty i prowadzenia kolejnych projektów.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

W naszej opinii popyt na rynku jest na wysokim poziomie i nie ma potrzeby zmieniać struktury oferty. Mamy inwestycje zróżnicowane pod względem cen i metraży i taką strategię zamierzamy kontynuować. W segmencie mieszkań popularnych oferujemy kawalerki od trzydziestu paru metrów do dużych mieszkań o powierzchni ponad 100 mkw. W segmencie apartamentów na wynajem i condohoteli zdarzają się mniejsze lokale o metrażu dwudziestu kilku mkw.  

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Szukając optymalizacji kosztów zakupu mieszkania, klienci decydują się na wybór lokalizacji oddalonej od centrum miasta. Istnieje również grupa klientów mniej wrażliwych cenowo. 
Cena całkowita mieszkania to wypadkowa wielu czynników, na które składa się zarówno metraż, ustawność i doświetlenie wnętrz, jak i standard osiedla. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, prezentujemy szeroką ofertę o zróżnicowanym metrażu, od kompaktowych dwójek, po wielopokojowe mieszkania rodzinne.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service 

Paradoksalnie tendencja w tym obszarze  jest zupełnie odwrotna. W ubiegłym roku zauważyliśmy, że mimo wzrostu cen klienci byli zainteresowani coraz większymi mieszkaniami. Kupowane teraz mieszkania są większe o około 10 proc. Klienci poszukają większych przestrzeni, które pozwalają im na aranżację wnętrz według własnych upodobań i zapotrzebowania. Myślę, że ta tendencja będzie się utrzymywać w 2019 roku.

 

Autor: Dompress.pl

 

dompress : :