Najnowsze wpisy, strona 52


gru 18 2019 2019: Trendy na rynku mieszkaniowym
Komentarze: 0

Jakie czynniki miały w tym roku największy wpływ na rozwój rynku mieszkaniowego? Jak deweloperzy oceniają 2019 rok? Sondę przygotował serwis nieruchomości Dompress.pl      

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Rok 2019 to kontynuacja trendu z 2018 roku, tym bardziej, że trudno dostrzec zdarzenia, które miałyby istotny wpływ na rynek. Stopy procentowe pozostały na niezmiennym poziomie, nie było znaczących zmian w ustawodawstwie, na przykład w zakresie ustawy deweloperskiej. Koniunktura na rynku wciąż jest bardzo dobra, choć tempo wzrostu niższe niż w poprzednich latach.

Podobnie jak w 2018 roku, ceny mieszkań stale rosły, choć dynamika ich wzrostu była niższa. Mimo wzrostu cen mieszkań, zainteresowanie klientów ciągle jest bardzo duże, zarówno wśród osób poszukujących mieszkania dla zaspokojenia własnych potrzeb lokalowych, jak i klientów inwestycyjnych. W przypadku inwestorów motorem zakupu nie jest już sama stopa zwrotu, ponieważ jej poziom spada, ale chęć ucieczki przed inflacją, która w przyszłym roku ma wynieść 3,5 proc. W tych okolicznościach zakup mieszkania, którego cena w ostatnich latach rośnie średnio 10 proc. w skali roku, wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Sytuacja rynkowa sprawia, że w tym roku należy spodziewać się wyników sprzedaży mieszkań na podobnym poziomie, jak w roku 2018.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Dobiegający końca rok potwierdził, że rynek mieszkaniowy nie tylko jest stabilny, ale wciąż znajduje się w fazie wysokiej aktywności. Od strony popytowej sytuacja w segmencie mieszkaniowym jest zdrowa, a sytuacja w branży korzystna dla dobrze wyspecjalizowanych spółek. Dowodzą tego bardzo dobre wyniki sprzedażowe, do końca listopada br. zakontraktowaliśmy 2887 lokali. Tylko w kwietniu br. podpisaliśmy 348 umów deweloperskich, co jest miesięcznym rekordem sprzedaży w historii firmy.  

Niezmiennie znaczący wpływ na rynek nieruchomości mają obecne uwarunkowania makroekonomiczne. Podjęciu decyzji o zakupie nieruchomości u deweloperasprzyjają olbrzymie braki lokalowe, spadek bezrobocia oraz niskie stopy procentowe. Poza, wysokim popytem na mieszkania, dominujący wpływ na sektor nieruchomości mają rosnące aspiracje życiowe społeczeństwa. Wpływ na rynek deweloperski ma także aktualna sytuacja gospodarczo-polityczna, m.in. ubiegłoroczne wybory samorządowe i tegoroczne wybory parlamentarne, co przekłada się na przebieg procesów administracyjnych. Branża zmaga się z brakiem decyzyjności, przeciągającymi się postępowaniami w urzędach i przerostem biurokracji. Wpływa to negatywnie na tempo prowadzania inwestycji i ma swoje przełożenie na koszty oraz poziom oferty.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Rynek mieszkaniowy napędzała dobra sytuacja na rynku pracy i rosnące wynagrodzenia. Niskie stopy procentowe zachęcały Polaków, zarówno do kupowania mieszkań na własne potrzeby, jak też inwestowania w mieszkania na wynajem. Według wskazań analityków, 30 proc. lokali z rynku pierwotnego kupowanych jest inwestycyjnie. Szacujemy, że w naszej, warszawskiej inwestycji Bliska Wola Tower w tym celu zakupionych zostało około 40 proc lokali. Niskie stopy procentowe oznaczają niskie raty kredytu, dlatego pomimo utrzymujących się wysokich cen mieszkań, popyt ustabilizował się na wysokim poziomie. Według najnowszych danych w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. wybudowano i oddano do użytkowania więcej mieszkań niż przed rokiem. Z perspektywy deweloperów rok 2019 można nazwać rokiem prosperity. Analitycy przewidują, że w tym roku padnie rekord, jeśli chodzi o ilość wybudowanych mieszkań.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Miniony rok odznaczył się kolejnymi wzrostami sprzedaży i cen nowych mieszkań. Głównym czynnikiem wpływającymi na stały, wysoki poziom popytu jest bardzo dobra sytuacja gospodarcza, determinująca niezmiennie pozytywne nastroje wśród nabywców, zarówno tych decydujących się na zakup mieszkań na własne potrzeby, jak i lokujących nadwyżki kapitału na rynku nieruchomości. Dalszy wzrost cen mieszkań był natomiast skutkiem rosnących cen wykonawstwa i materiałów budowlanych oraz ogólnych kosztów obsługi inwestycji.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Rok 2019 oceniamy bardzo dobrze, ponieważ już dziś mamy pewność, że uda nam się pobić historyczny rekord sprzedaży mieszkań w prawie 15 letniej działalności Grupy Kapitałowej Home Invest na warszawskim rynku deweloperskim. Poza tym, na rynku mieszkaniowym można było w mijającym roku zaobserwować znaczące wzrosty cen mieszkań, zarówno nowych, jak i używanych. Nie zniechęciło to jednak nabywców, o czym świadczą imponujące w licznych przypadkach wyniki sprzedaży. Dodatkowo, duży dostęp do kredytów hipotecznych, wzrost wynagrodzeń i stabilizacja stóp procentowych sprzyjały zawieraniu transakcji na rynku mieszkaniowym.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Patrząc na rok 2019 rok pod kątem sprzedaży i jej dynamiki jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. Jedynym, acz kluczowym czynnikiem hamującym rynek są przedłużające się procedury administracyjne, spowalniające możliwość wprowadzenia kolejnych projektów na rynek. 

Agnieszka Kozak, pełnomocnik zarządu ds. sprzedaży w Republice Wnętrz

Rok 2019 był dla nas czasem wytężonej pracy. Nie mniej, oceniamy ten rok jako bardzo udany  dla nas i dla naszej branży. Z jednej strony, zmniejszające się zasoby gruntów, wzrost kosztów pracy oraz cen materiałów budowlanych wymusiły wzrost cen na rynku. Z drugiej, silny popyt mobilizował nas do wprowadzania na rynek kolejnych inwestycji. W efekcie w roku 2019 do oferty weszło ponad 400 nowych mieszkań, częściowo opartych o produkty inwestycyjne, które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

Rok 2019 oceniamy bardzo pozytywnie. Dobra koniunktura w kraju, przy wysokim wzroście PKB oraz stabilna polityka kredytowa przełożyły się na wzrost siły nabywczej Polaków. To rok stabilizacji rynkowej z tendencją wzrostową. Ryzyko wzrostu kosztów wykonawstwa zostało zniwelowane przez wzrost cen mieszkań.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Przez cały 2019 rok zauważaliśmy stały wzrost zainteresowania zakupem mieszkań, które nie stygło nawet w sytuacji zwyżek cenowych. Ten wysoki poziom popytu udowadnia, że nabywcy poszukują własnego miejsca do życia i poczucia bezpieczeństwa, które zapewnia posiadanie nieruchomości. To, co się jednak zmienia to podejście do budownictwa. Zarówno deweloperzy, jak i klienci zaczęli patrzeć na osiedla mieszkaniowe długoterminowo. Mają to być miejsca do życia na lata, które będzie można mądrze zmieniać, nie tylko wraz z upływem czasu, ale także wiekiem i poziomem sprawności zamieszkujących w nich ludzi. To naszym zdaniem kierunek przyszłości.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Bez wątpienia dla całego rynku deweloperskiego kluczowa jest utrzymująca się od lat dobra sytuacja ekonomiczna. PKB rośnie nieprzerwanie od 28 lat, wzrastają płace, co pozwala Polakom z optymizmem patrzeć w przyszłość. Utrzymujące się na niskim poziomie stopy procentowe zapewniają wysoką dostępność kredytów, więc wiele czynników ekonomicznych sprzyja koniunkturze na rynku mieszkaniowym.

W 2019 roku rozpoczęliśmy sprzedaż i realizację projektów obejmujących łącznie ponad 1100 lokali, co jest rekordową liczbą w całej historii firmy. Zakładamy, że dzięki temu w kolejnym roku zbliżymy się do poziomu 1000 sprzedanych mieszkań, podczas gdy w poprzednich latach sprzedawaliśmy po około 800 lokali rocznie.

Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development

W tym roku przekonaliśmy się, że rządowe zapewnienia o szybkim i mocnym starcie programu Mieszkanie Plus nie znalazły pokrycia w rzeczywistości w skali, która mogłaby wpłynąć na nasze działania jako deweloperów. Obserwowaliśmy kontynuację trendów, które utrzymują się już od pewnego czasu, choć w nieco mniejszym nasileniu niż dotąd. Dotyczy to na przykład cen, które w tym roku także wzrosły, ale nie tak bardzo, jak w roku ubiegłym i w nadchodzących miesiącach również należy spodziewać się pod tym względem stabilizacji.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Mijający rok dla naszej firmy był okresem umacniania stabilnej pozycji na rynku. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. sprzedaliśmy 314 mieszkań, a do użytkowania przekazaliśmy 372 lokale. Popyt na rynku oceniamy jako wysoki. Zauważyliśmy niewielkie zmiany w zakresie preferencji klientów. Więcej osób poszukuje lokali o większym metrażu, w tym czteropokojowych. Dużą popularnością cieszą się również obiekty typu premium. Głównymi czynnikami, wpływającymi w tym roku na rynek mieszkaniowy w Polsce jest m.in. dobry dostęp do kredytów hipotecznych, poprawa stopy życiowej społeczeństwa oraz rozwijający się rynek najmu nieruchomości mieszkaniowych. W tym roku mieliśmy również do czynienia ze wzrostem cen nieruchomości.

dompress : :
gru 11 2019 Gwiazdkowe prezenty od deweloperów
Komentarze: 0

Czy przy zakupie mieszkań deweloperzy oferują świąteczne bonusy lub rabaty? Jakie? W których inwestycjach? Sondę przygotował serwis nieruchomości Dompress.pl      

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Mieszkania w promocyjnych, niższych cenach są cyklicznie publikowane na naszej stronie internetowej. Dodatkowo, w wybranych projektach przygotowaliśmy pulę mieszkań, które można kupić z harmonogramem wpłat 20/80.   

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Koncentrujemy swoje działania marketingowe głównie wokół konkretnych inwestycji. Terminy poszczególnych akcji promocyjnych powiązane są zatem z cyklem sprzedaży poszczególnych projektów. Zbliżający się okres świąteczny oraz koniec roku są czynnikami mniej istotnymi w kontekście prowadzonych przez nas działań marketingowych.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Jak co roku czekają na naszych klientów rabaty przy zakupie mieszkania z okazji zbliżających się świąt. O szczegółach świątecznej promocji i poziomie rabatu na konkretne lokale klienci mogą dowiedzieć się w naszych biurach sprzedaży. Promocją jest objęta inwestycja Apartamenty Okopowa 59A i Warszawski Świt w Warszawie, które zostaną zrealizowane w 2020 roku. Dodatkowo można skorzystać z oferty przedsprzedażowej w warszawskich inwestycjach Metro Park na Bielanach i Apartamenty Oszmiańska 20 na Targówku. Oba projekty znajdują się w odległości kilkuset metrów od funkcjonujących stacji metra Słodowiec i Targówek Mieszkaniowy.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W grudniu nasi klienci mogą się spodziewać nawet 10 proc. rabatu na wybrane nieruchomości w warszawskiej inwestycji Bliska Wola, umowy deweloperskiej gratis w inwestycjach: Osiedle Centrum w Pruszkowie czy Willa Wiślana i Wrzosowa Aleja na Białołęce oraz vouchera do Hotelu 500 za zawartą umowę cywilnoprawną. Umowy deweloperskie gratis będą mieli także nabywcy mieszkań w prestiżowej inwestycji Hanza Tower w Szczecinie i w Osiedlu Nowe Tysiąclecie w Katowicach. 

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

W grudniu w większości naszych inwestycji zapraszamy klientów na dni otwarte, podczas których można skorzystać ze specjalnych promocji. W warszawskich osiedlach Miasto Moje i Wilanów Tulip oferujemy akt notarialny gratis, a w przypadku projektu City Link do czteropokojowych apartamentów dodajemy bezpłatnie rodzinny garaż. We wrocławskim osiedlu Viva Jagodno ruszyliśmy ze specjalną promocją „Święta przez cały grudzień”, w której oferujemy 3-4-proc. rabaty na 10 wybranych mieszkań dwupokojowych.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Wybraliśmy kilka mieszkań, które oferujemy ze świątecznym rabatem jako propozycje dla klientów w inwestycji Omulewska 26 w Warszawie.

Agnieszka Kozak, pełnomocnik zarządu ds. sprzedaży w Republice Wnętrz

Z okazji końcówki roku mamy dla naszych stałych klientów ofertę promocyjną. Jest to rabat w wysokości 5 proc. na zakup kolejnych mieszkań, czy też lokali użytkowych w wybranych inwestycjach.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

W ramach świątecznej promocji przygotowaliśmy specjalną ofertę na mieszkania z antresolami w kameralnym Osiedlu Łomianki położonym w pobliżu Kampinoskiego Parku Narodowego i 15 minut do stacji metra Młociny. W pierwszym, realizowanym obecnie etapie inwestycji mamy 14 mieszkań tego typu o powierzchni od 53 mkw. do 102 mkw. Prezent w wysokości 20 tys. zł czeka na osoby, który podpiszą umowę do końca roku. W tym projekcie można kupić mieszkanie w cenie od 5180 zł za mkw. Pierwsi lokatorzy wprowadzą się do nich w sierpniu 2020 roku.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie naszymi inwestycjami nie przewidujemy szczególnych promocji związanych z tym okresem roku.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Staramy się, by nasza oferta była atrakcyjna dla klientów przez cały rok. Na bieżąco odpowiadamy na zmieniającą się sytuację rynkową i oczekiwania nabywców. Jesteśmy blisko ich potrzeb dotyczących własnego mieszkania nie tylko w okresie świątecznym. Aktualnie w sprzedaży mamy mieszkania w Osiedlu Mickiewicza, Holm House, Jaśminowy Mokotów i Park Skandynawia.

Autor: Dompress.pl         

dompress : :
gru 03 2019 Jaki metraż mają najchętniej wybierane...
Komentarze: 0

Jakiej wielkości mieszkania dwu i trzypokojowe są dziś najczęściej kupowane? Czy osoby nabywające swoje pierwsze mieszkanie stać na większy metraż niż wcześniej? Jak w ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się preferencje kupujących, jeśli chodzi o powierzchnię lokali? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl      

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Niezmiennie, od kilku lat, największym zainteresowaniem, cieszą się lokale kompaktowe, tj. takie, w które na relatywnie niewielkiej powierzchni oferują dużą ilość pomieszczeń. Na przykład mieszkania dwupokojowe o metrażu około 35 mkw., czy lokale trzypokojowe o powierzchni 53 mkw. W ostatnich latach natomiast zmieniły się preferencje klientów. O ile niesłabnącym zainteresowaniem wśród nabywców inwestycyjnych nadal cieszą się małe mieszkania dwupokojowe, o tyle w przypadku osób kupujących swoje pierwsze mieszkanie na popularności zyskały małe trójki, co jest też efektem większej zdolności kredytowej. Mimo, iż obecnie ceny mieszkań są już wyższe niż w rekordowym 2007 roku, należy zaznaczyć, że od tego czasu średnie zarobki wzrosły o ponad 70 proc., a sama inflacja wyniosła około 24 proc. To sprawiło, że indeks dostępności nieruchomości jest bardzo wysoki, dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Trendem, który obserwujemy od 3-4 lat jest zainteresowanie klientów zakupem bardziej przestronnych mieszkań. Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, dlatego najpopularniejsze są obecnie trójki o powierzchni około 60-65 mkw. i dwójki do około 45 mkw. Bez wątpienia popyt na lokale pod własne cele mieszkaniowe stymulują rekordowo niskie bezrobocie oraz wzrastające wynagrodzenia. Znaczenie mają także niskie stopy procentowe.Znaczący wpływ na sektor nieruchomości ma, nie tylko obecna sytuacja makroekonomiczna, ale także rosnące aspiracje życiowe społeczeństwa. Nabywcy decydują się na większe metraże, ale też większą uwagę przywiązują do ciekawego projektu, doceniają funkcjonalny i ustawny układ pomieszczeń, dostępne udogodnienia i standard wykonania.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Osoby nabywające swoje pierwsze mieszkanie najczęściej wybierają nieduże mieszkania dwupokojowe lub trzypokojowe. Preferowane są dwójki w okolicy 40-45 mkw. i trójki w przedziale 55-60 mkw. Niestety, wzrost płac i wyższa zdolność kredytowa nie nadąża za wzrostem cen mieszkań, przez co wiele osób nadal nie stać na większe metraże. Tak jak w ciągu ostatnich kilku ostatnich lat, nadal przez nabywców wybierane są głównie mieszkania z jak największą liczbą pomieszczeń na jak najmniejszej powierzchni. 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W trakcie boomu mieszkaniowego dziesięć lat temu, kupowane były najchętniej mieszkania dwu i trzypokojowe o powierzchniach odpowiednio do 50 mkw. i 70 mkw. Dzisiaj dwupokojowe mieszkania rzadko osiągają powierzchnie 50 mkw., najczęściej rozlokowane są na 40 mkw. a trzypokojowe mają metraż od 50 mkw. do 60 mkw. i takie właśnie najczęściej kupowane są przez rodziny z dziećmi. Pensje Polaków rosną, czego efektem jest większa dostępność kredytów hipotecznych. Największą siłą nabywczą, ze względu na poziom zarobków, dysponują mieszkańcy Warszawy.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Preferencje osób kupujących swoje, pierwsze mieszkanie powoli, ale konsekwentnie przesuwają się z kawalerek w kierunku mieszkań dwupokojowych. Najatrakcyjniejsze dla tej grupy odbiorców są więc mieszkania dwupokojowe o niewielkich metrażach, których powierzchnia nie przekracza 42 mkw.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Trudno powiedzieć, czy preferencje klientów zmieniły się. Raczej deweloperzy dostosowali swoją ofertę do oczekiwań nabywców. Klienci, posiadając większe możliwości finansowe, dzięki wzrostowi płac i ogólnie dobrej sytuacji gospodarczej, preferują zmianę struktury finansowania i pokrycie większej części ceny ze środków własnych w zamian za zmniejszenie obciążenia kredytem. Od wielu lat największym zainteresowaniem w segmencie popularnym cieszą się dwupokojowe mieszkania o powierzchni poniżej 40 mkw. i trzypokojowe mieszkania o metrażu około 55 mkw.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Najważniejszym kryterium przy projektowaniu nowych osiedli są dla nas potrzeby klientów, także te dotyczące wielkości mieszkań. W efekcie nasze apartamenty szybko znajdują nabywców. Obserwujemy, że klienci kupujący swoje pierwsze mieszkanie najczęściej wybierają lokale o powierzchni 40-45 mkw.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

Osoby młode i single na ogół wybierają mieszkania małe, głównie jednopokojowe. Młode rodziny na tzw. dorobku również poszukują niewielkich lokali, ale z większą liczbą pokoi. W obu przypadkach powierzchnia najczęściej kupowanych mieszkań nie przekracza 50 mkw. Bez wątpienia zamożność społeczeństwa rośnie, zwiększa się zdolność kredytowa Polaków, dlatego duże mieszkania również bez problemu znajdują nabywców. Z tego względu w Osiedlu Łomianki wprowadziliśmy do oferty mieszkania powyżej 50 mkw. z szerokimi tarasami i przestronnymi antresolami.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Wśród nabywców wciąż największym zainteresowaniem cieszą się kawalerki i mieszkania dwupokojowe o powierzchni do około 46 mkw. Zazwyczaj, jeśli klient ma wyższą zdolność kredytową i dysponuje większą kwotą, zamiast decydować się na większe mieszkanie dwupokojowe, wybierze po prostu trzy pokoje. Podobnie jest w przypadku mieszkań trzypokojowych, najszybciej wyprzedajemy te o mniejszych metrażach do 55 mkw.

Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development

Najchętniej kupowane są niewielkie mieszkania dwupokojowe o powierzchni do około 40 mkw. Popularne są klasyczne mieszkania trzypokojowe o powierzchni około 60 mkw. Ze względu na szybki wzrost cen gruntów i cen materiałów, a także stale kurczący się zasób wykwalifikowanej siły roboczej, obecnie ceny nieruchomości wciąż rosną szybciej niż pensje. Z tego powodu, a także ze względu na możliwość przeznaczenia takich lokali na wynajem, preferowane są mieszkania o stosunkowo niewielkim metrażu - do 35 mkw.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Wciąż najbardziej popularne są mieszkania dwupokojowe o powierzchni do 50 mkw. oraz trzypokojowe o metrażu do 60 mkw. Takie lokale najchętniej kupowane są także w celach inwestycyjnych na wynajem. Wzrost płac i utrzymujące się niskie oprocentowanie kredytów zwiększają zdolność kredytową klientów, jednak w ostatnim czasie rosły też ceny mieszkań. To powoduje, że preferencje nabywców w zakresie powierzchni mieszkań nie zmieniły się w istotny sposób.  

 

                         

Autor: Dompress.pl         

dompress : :
gru 03 2019 Jaki metraż mają najchętniej wybierane...
Komentarze: 0

Jakiej wielkości mieszkania dwu i trzypokojowe są dziś najczęściej kupowane? Czy osoby nabywające swoje pierwsze mieszkanie stać na większy metraż niż wcześniej? Jak w ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się preferencje kupujących, jeśli chodzi o powierzchnię lokali? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl      

 

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Niezmiennie, od kilku lat, największym zainteresowaniem, cieszą się lokale kompaktowe, tj. takie, w które na relatywnie niewielkiej powierzchni oferują dużą ilość pomieszczeń. Na przykład mieszkania dwupokojowe o metrażu około 35 mkw., czy lokale trzypokojowe o powierzchni 53 mkw. W ostatnich latach natomiast zmieniły się preferencje klientów. O ile niesłabnącym zainteresowaniem wśród nabywców inwestycyjnych nadal cieszą się małe mieszkania dwupokojowe, o tyle w przypadku osób kupujących swoje pierwsze mieszkanie na popularności zyskały małe trójki, co jest też efektem większej zdolności kredytowej. Mimo, iż obecnie ceny mieszkań są już wyższe niż w rekordowym 2007 roku, należy zaznaczyć, że od tego czasu średnie zarobki wzrosły o ponad 70 proc., a sama inflacja wyniosła około 24 proc. To sprawiło, że indeks dostępności nieruchomości jest bardzo wysoki, dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Trendem, który obserwujemy od 3-4 lat jest zainteresowanie klientów zakupem bardziej przestronnych mieszkań. Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, dlatego najpopularniejsze są obecnie trójki o powierzchni około 60-65 mkw. i dwójki do około 45 mkw. Bez wątpienia popyt na lokale pod własne cele mieszkaniowe stymulują rekordowo niskie bezrobocie oraz wzrastające wynagrodzenia. Znaczenie mają także niskie stopy procentowe.Znaczący wpływ na sektor nieruchomości ma, nie tylko obecna sytuacja makroekonomiczna, ale także rosnące aspiracje życiowe społeczeństwa. Nabywcy decydują się na większe metraże, ale też większą uwagę przywiązują do ciekawego projektu, doceniają funkcjonalny i ustawny układ pomieszczeń, dostępne udogodnienia i standard wykonania.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Osoby nabywające swoje pierwsze mieszkanie najczęściej wybierają nieduże mieszkania dwupokojowe lub trzypokojowe. Preferowane są dwójki w okolicy 40-45 mkw. i trójki w przedziale 55-60 mkw. Niestety, wzrost płac i wyższa zdolność kredytowa nie nadąża za wzrostem cen mieszkań, przez co wiele osób nadal nie stać na większe metraże. Tak jak w ciągu ostatnich kilku ostatnich lat, nadal przez nabywców wybierane są głównie mieszkania z jak największą liczbą pomieszczeń na jak najmniejszej powierzchni. 

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

W trakcie boomu mieszkaniowego dziesięć lat temu, kupowane były najchętniej mieszkania dwu i trzypokojowe o powierzchniach odpowiednio do 50 mkw. i 70 mkw. Dzisiaj dwupokojowe mieszkania rzadko osiągają powierzchnie 50 mkw., najczęściej rozlokowane są na 40 mkw. a trzypokojowe mają metraż od 50 mkw. do 60 mkw. i takie właśnie najczęściej kupowane są przez rodziny z dziećmi. Pensje Polaków rosną, czego efektem jest większa dostępność kredytów hipotecznych. Największą siłą nabywczą, ze względu na poziom zarobków, dysponują mieszkańcy Warszawy.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Preferencje osób kupujących swoje, pierwsze mieszkanie powoli, ale konsekwentnie przesuwają się z kawalerek w kierunku mieszkań dwupokojowych. Najatrakcyjniejsze dla tej grupy odbiorców są więc mieszkania dwupokojowe o niewielkich metrażach, których powierzchnia nie przekracza 42 mkw.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Trudno powiedzieć, czy preferencje klientów zmieniły się. Raczej deweloperzy dostosowali swoją ofertę do oczekiwań nabywców. Klienci, posiadając większe możliwości finansowe, dzięki wzrostowi płac i ogólnie dobrej sytuacji gospodarczej, preferują zmianę struktury finansowania i pokrycie większej części ceny ze środków własnych w zamian za zmniejszenie obciążenia kredytem. Od wielu lat największym zainteresowaniem w segmencie popularnym cieszą się dwupokojowe mieszkania o powierzchni poniżej 40 mkw. i trzypokojowe mieszkania o metrażu około 55 mkw.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Najważniejszym kryterium przy projektowaniu nowych osiedli są dla nas potrzeby klientów, także te dotyczące wielkości mieszkań. W efekcie nasze apartamenty szybko znajdują nabywców. Obserwujemy, że klienci kupujący swoje pierwsze mieszkanie najczęściej wybierają lokale o powierzchni 40-45 mkw.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

Osoby młode i single na ogół wybierają mieszkania małe, głównie jednopokojowe. Młode rodziny na tzw. dorobku również poszukują niewielkich lokali, ale z większą liczbą pokoi. W obu przypadkach powierzchnia najczęściej kupowanych mieszkań nie przekracza 50 mkw. Bez wątpienia zamożność społeczeństwa rośnie, zwiększa się zdolność kredytowa Polaków, dlatego duże mieszkania również bez problemu znajdują nabywców. Z tego względu w Osiedlu Łomianki wprowadziliśmy do oferty mieszkania powyżej 50 mkw. z szerokimi tarasami i przestronnymi antresolami.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Wśród nabywców wciąż największym zainteresowaniem cieszą się kawalerki i mieszkania dwupokojowe o powierzchni do około 46 mkw. Zazwyczaj, jeśli klient ma wyższą zdolność kredytową i dysponuje większą kwotą, zamiast decydować się na większe mieszkanie dwupokojowe, wybierze po prostu trzy pokoje. Podobnie jest w przypadku mieszkań trzypokojowych, najszybciej wyprzedajemy te o mniejszych metrażach do 55 mkw.

Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development

Najchętniej kupowane są niewielkie mieszkania dwupokojowe o powierzchni do około 40 mkw. Popularne są klasyczne mieszkania trzypokojowe o powierzchni około 60 mkw. Ze względu na szybki wzrost cen gruntów i cen materiałów, a także stale kurczący się zasób wykwalifikowanej siły roboczej, obecnie ceny nieruchomości wciąż rosną szybciej niż pensje. Z tego powodu, a także ze względu na możliwość przeznaczenia takich lokali na wynajem, preferowane są mieszkania o stosunkowo niewielkim metrażu - do 35 mkw.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Wciąż najbardziej popularne są mieszkania dwupokojowe o powierzchni do 50 mkw. oraz trzypokojowe o metrażu do 60 mkw. Takie lokale najchętniej kupowane są także w celach inwestycyjnych na wynajem. Wzrost płac i utrzymujące się niskie oprocentowanie kredytów zwiększają zdolność kredytową klientów, jednak w ostatnim czasie rosły też ceny mieszkań. To powoduje, że preferencje nabywców w zakresie powierzchni mieszkań nie zmieniły się w istotny sposób.  

 

                         

Autor: Dompress.pl         

dompress : :
lis 26 2019 Czy w przedsprzedaży nowe mieszkania są...
Komentarze: 0

Czy w czasie przedsprzedaży można kupić mieszkanie taniej niż w trakcie budowy? Czy deweloperzy oferują niższe ceny na wstępnym etapie realizacji inwestycji? O ile? W jakich projektach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl      

Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.  

Powszechnym trendem jest wzrost cen mieszkań w miarę postępu prac budowlanych w inwestycjach. Gotowe lokale i mieszkania z bliskim terminem odbioru są szczególnie pożądane przez klientów, tym bardziej że na rynku brakuje tego typu ofert. Zdecydowana większość z nich to lokale w budowie z terminem realizacji od 1 do 2 lat. Gotowe mieszkania w zależności od lokalizacji stanowią od 4 proc. do 9 proc. dostępnej oferty. Dlatego wraz z postępem prac ceny mieszkań rosną, szczególnie w ostatnich latach, kiedy dochodzą kolejne czynniki. Trudności związane z podażą gruntów, rosnące koszty budowy i zakupu działek, jak również przedłużające się procedury administracyjne sprawiły, iż firmy deweloperskie mają problem z podażą. Przekłada się to na wzrost cen, nie tylko nowo wprowadzonych inwestycji, ale również projektów będących w sprzedaży, w których podwyżki sięgają nawet 1500 zł/mkw., jak w przypadku Osiedla na Woli i Krzemowego w Warszawie, czy gdańskiego projektu Bastion Wałowa.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W przedsprzedaży z reguły można kupić mieszkania taniej niż w trakcie budowy. Taką sytuację mamy obecnie w naszej nowej inwestycji Metro Park w Warszawie. Projekt zlokalizowany jest przy stacji Metro Słodowiec, na pograniczu Bielan i Żoliborza. W tej inwestycji w przedsprzedaży można kupić mieszkanie w cenie niższej do 7 proc.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Dla klientów, którzy decydują się kupić mieszkanie na wczesnym etapie budowy przygotowujemy na ogół specjalną ofertę cenową. W inwestycji Stacja Centrum w Pruszkowie, czy kameralnym Osiedlu Gościnne, które realizujemy pod Poznaniem w sąsiedztwie Lasku Marcelińskiego oferta przedsprzedażowa była tańsza o 5 proc.

Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska

Staramy się utrzymywać możliwie najbardziej stabilne ceny przez cały okres procesu inwestycyjnego. Jest to jednak proces dość długi i patrząc na ostatnie lata nie można wykluczyć niewielkich korekt cennika z uwagi na przykład na wzrost kosztów wykonawstwa czy materiałów. Nie mamy wprawdzie rabatów dla kupujących na początku realizacji inwestycji, ale obserwując rynek w ostatnim czasie trudno spodziewać się obniżek cen w trakcie budowy. Tak więc zakup mieszkania świeżo po wprowadzeniu do sprzedaży to gwarancja większego wyboru i jednocześnie zabezpieczenie przed ewentualnym wzrostem cen.

Wojciech Chotkowski, prezes zarządu Aria Development

W przedsprzedaży jest oczywiście taniej, niż w końcowej fazie sprzedaży projektu. Ceny mieszkań w pierwszym etapie budowy Osiedla Natura w Wieliszewie w porównaniu z trzecim etapem były niższe o kilkanaście procent. Podwyżki są wynikiem rosnących kosztów zakupu materiałów budowlanych      i pracy, a także tendencji rynkowych.

Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu

Zakup mieszkania w przedsprzedaży wiąże się czasem ze specjalną ofertą cenową na start, nie jest to jednak standard. Ostatnie lata pokazują natomiast, że faktycznie ceny w miarę postępów budowy mogą pójść znacząco w górę, dlatego najlepsze lokale znikają w czasie przedsprzedaży błyskawicznie. Ze względu na bardzo dobrą koniunkturę ceny podnoszone są średnio o 1 proc. co dwa, trzy miesiące wraz z postępem prac na budowie. Przykładem może być osiedle Miasto Moje na warszawskiej Białołęce, w którym na starcie pierwszego etapu w październiku 2016 roku mieszkanie o powierzchni 32 mkw. kosztowało 190 tys. zł, a teraz w czwartej fazie projektu za taki lokal trzeba zapłacić 238 tys. zł, tj. o ok. 25 proc. więcej. 

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Osoby, które szybciej zdecydują się na zakup mieszkania mają przede wszystkim większy wybór dostępnych lokali. Co do zasady nie stosujemy specjalnej polityki cenowej w czasie przedsprzedaży. Zmiany w ofercie na przestrzeni czasu są zależne od dynamiki sytuacji rynkowej.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Przy obecnym poziomie popytu nie ma potrzeby stosowania promocji na początku sprzedaży. Klienci spieszą się z zakupem na wczesnym etapie budowy, bo mają wtedy największy wybór mieszkań.

Zbigniew Juroszek, prezes Atal

Atal nie prowadzi przedsprzedaży mieszkań.

Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper

Czasem organizujemy przedsprzedaże, ale nie jest to reguła stosowana przez nas w przypadku każdej inwestycji. Wartość mieszkania zakupionego podczas przedsprzedaży może być niższa do 5 proc. w porównaniu z ceną, w jakiej lokal oferowany jest później. Taką ofertę mieliśmy na przykład w inwestycji Nowe Rokitki, osiedlu Pastelowym, czy Foresta.

 

Autor: Dompress.pl 

dompress : :